FAQ

FAQ Space Management – Ofte stillede spørgsmål om Space Management, sortimentsoptimering og butiksindretning.

  • Kan Space Management øge salg og indtjening i min butik?
    • Ja, Space Management giver typisk omkring 20 % i øget salg og indtjening når det implementeres i detailhandelsforretninger med alm. hylde-/spydvarer.
  • Kan man øge salget af en vare ved blot at give den mere plads på hylden?
    • Ja, når man giver en vare flere rækker (facings) på hylden vil salget øges.
  • Hvordan finder jeg ud af hvilke varer der har størst betydning for min forretnings indtjening?
    • Du laver et udstræk af salgsdata fra dit økonomi-/kassesystem som viser det samlede stk. salg og bruttoavance pr. varenummer for den valgte periode (3, 6 eller evt. 12 måneder). Derefter sorterer du dataene efter stk. salg i faldende orden (og markerer de f.eks. 20 % bedst sælgende produkter) og efterfølgende sorterer du dataene efter den samlede bruttoavance pr. varenummer og markerer igen de f.eks. 20 % bedste. De produkter som både ligger blandt de 20 % bedste i stk. salg og samlet bruttoavance har stor betydning for butikkens samlede indtjening og bør have størst fokus i butikken.
    • Hvad er horisontal eksponering?
      • Ved horisontal eksponering går vareeksponeringen på tværs af reolfag. Bruger man f.eks. 90 cm fag moduler og et vareområde fylder mere end en enkelt hylde, så fortsættes eksponeringen på hylden ved siden af (i det næste fag).
    • Hvad er Vertikal eksponering?
      • Ved vertikal eksponering holder eksponeringen sig indenfor det enkelte fag. Hvis en vare/vareområde fylder mere end en hylde så forsættes eksponeringen på hylden lige under (i samme fag).
    • Hvad er bedst Horisontal- eller Vertikal eksponering?
      • Når vi kigger på de tests vi har lavet igennem årene (siden 1991) danner der sig et klart billede af at Vertikal eksponering er langt at foretrække. Alle vores test har givet en højere omsætning/indtjening ved at benytte vertikal eksponering.
    • Hvorfor er vertikal eksponering bedre end horisontal?
      • En af årsagerne til at vertikal eksponering er bedre end horisontal er, at man arbejder i fag moduler (normalt 90 cm – 100 cm i bredden) og kunderne kan typisk kun overskue omkring en meter ad gangen.
      • At arbejde i fagmoduler af ca. 90 cm i bredden giver ro i eksponeringen og det er mere overskueligt.
    • Gælder 80/20 reglen også når det kommer til Space Management?
      • Ja, 80/20 reglen gælder også indenfor sortimentsoptimering og Space Management ca. 20 % af antal varenumre står for ca. 80 % af den samlede indtjening.
    • Hvordan udnytter jeg 80/20 reglen i det praktiske arbejde med opbygning af varespejl?
      • Du skal sørge for at de 20 % af varerne som står for hovedparten af Jeres indtjening for mest plads på hylderne og ligeledes får de bedste pladser i reolen (altså i øje og ta´højde)
  • Der kommer løbende nye spørgsmål og svar her på siden.