Gratis Sortimentsoptimering

Sortimentsoptimering i detailhandelen, grossisthandel eller hos producentleddet er som regel forbundet med større strategiske beslutninger og en langtrukket proces med gennemgang af samtlige varer og efterfølgende vurderinger.

Vi har igennem årene hjulpet flere større detailister, grossist og producent virksomheder med at optimere deres sortimentsmiks.

Men for mange mindre butikskæder og enkeltstående detailhandlere, kan en sådan proces godt virke uoverskuelig og mange vil gerne have en hurtig og let eksekverbar gennemgang af sortimentet, så vi giver her et par tips til hvordan det kan gribes an med vores gratis sortimentsoptimering råd.

Sådan får du et hurtigt overblik over hvilke varer der har størst betydning for din forretnings samlede omsætning, her er vores råd til gratis sortimentsoptimering:

  1. Lav et udstræk af butikkens salg pr. varenummer for en given periode (evt. 12 mdr.)
  2. Listen bør (som minimum) indeholde v.nr., varenavn, stk. salg, oms., bruttoav.
  3. Sorter varerne efter stk. salg og find gennemsnittet
  4. Sorter dem derefter bruttoavance (total for perioden) og find gennemsnittet
  5. Alle de varer, som ligger over gennemsnittet for både stk. salg og bruttoavance bør have størst opmærksomhed og mest plads i butikken, da de står for langt størstedelen af butikkens samlede indtjening.
  6. De produkter, som ligger under gennemsnittet for både stk. salg og indtjening bør gennemgås nøje med henblik på en evt. udmelding fra sortimentet da de har et lavt salg og samtidigt genererer en ring indtjening.

Hvis du ønsker at få hjælp til processen (som ovenfor er beskrevet i en enkel form) , så kan Basic Retail være behjælpelig med en sortimentsanalyse med tilhørende anbefaling for under kr. 3000,00 + moms (for enkelt butikker).