Gratis Space Management

Her på siden vil vi give dig nogle gratis Space Management tips, som kan hjælpe dig til en øget omsætning i din butik.

Det første gratis Space Management råd handler om generel vareeksponering. Som udgangspunkt findes der 2 forskellige eksponeringsprincipper henholdsvis horisontal- og vertikal eksponering.

Den horisontale vareeksponering tager udgangspunkt i at varerne eksponeres på tværs af reolfag, så har man eksempelvis 4 reoler af 90 cm vil man ved horisontal vareeksponering opsætte varerne på tværs af reolerne, hvis et vareområde eller enkelt vare skal have mere plads end en hylde, vil de blive opsat på 2 eller flere hylder ved siden af hinanden på tværs af fagene.

Ved vertikal eksponering vil en vare/vareområde, som breder sig over mere end en hylde blive fordelt på hylder over/under hinanden i samme fag.

Når valget står imellem enten horisontal- eller vertikal vareeksponering, vil vi klart anbefale, at man vælger den vertikale eksponeringsform af flere grunde:

  • Det skaber ro at holde sig til en fagopdelt vareeksponering
  • Det er mere overskueligt for kunden, da man som regel kun kan overskue omkring 1 meter ad gangen
  • De analyser vi har foretaget viser et øget salg ved at gå fra horisontal til vertikal eksponering
  • Den vertikale eksponeringsform er mere fleksibel og lettere at tilpasse til forskellige fysiske rammer.