Prismarkering

En meget vigtig faktor forbrugeren, når han eller hun skal handle ind er prisen og prismarkering.

At prisen for en vare skal være rimelig og fair i forhold til produktets værdi er ganske naturligt. Den skal også være på niveau med konkurrenternes eller lavere for at kunden finder det attraktivt at handle hos dig som butiksejer.

Prismarkering

Men ikke nok med at prisen skal være i orden, den skal også være synlig. Rigtig mange kunder (op til 70%) vælger en vare fra hvis den mangler prismarkering. Der skal være en tydelig markering af hvad den enkelt vare koster enten i form af et prismærke direkte på varen, en hyldeforkant foran varen på hylden eller et skilt som tydeligt viser varens navn og dennes pris.

En manglende prismarkering giver et dårligt indtryk af butikken og hvis det forekommer for ofte og der er flere varer hvor man ikke tydeligt kan se havde de koster, så vil kundeunderlaget ligeså stille forsvinde.

Uanset om det er en dyr vare eller en ganske almindelig dagligdags forbrugsvare, så er det maget vigtigt at man som kunde tydeligt kan se hvad den koster. For rigtig mange af hverdagens forbrugsvarer ved kunderne som regel nogenlunde de koster, men det at prisen står ved varen giver vished og ro i sindet og det er ikke så meget selve prisen på varen der er betydende for om den kommer ned i kurven, det er mere det at kunden kan se en pris.

Så husk, der skal altid være en tydelig prismarkering ved alle varer, det fremmer salget.